Skole - elever og personale

I stiftelsen jobber vi for å fremme barn som er trygge, selvstendige, og kan tenke smart, i samarbeid med andre. Trygge, selvstendige og samarbeidsorienterte barn, har et godt utgangspunkt for å mestre livet, og utfordringene i samfunnet, også som voksne.

Illustrasjon skole

En skole som kvalifiserer for fremtiden

Vi jobber for å skape en skolehverdag og utdanning som utdanner både elever og personale til å være kvalifisert for fremtiden.

Kurs eller foredrag for personalgruppen

Vi tilbyr kurs og foredrag innen et tema du er interessert i. Det kan være temaer som utfordrende atferd, stressmestring, livsmestring etc.

Tidligere har vi blant annet gjennomført en kursrekke til pedagogisk personale, der de lærte teknikker for stressmestring, og refleksjon over egen praksis. Dette ble gjennomført over to kurskvelder/fagdager (3 timer hver kveld). 

Kurs, undervisning eller foredrag for elever

Vi skreddersyr undervisningsopplegg, foredrag og kurs for elever i barneskole, ungdomsskole og videregående opplæring.

I 2024 gjennomførte vi et pilotprosjekt med tema livsmestring ved Skagerak International School i Tønsberg, i en 9. klasse.

Gjennom tre undervisningsøkter lærte elevene om sammenhenger mellom følelser, tanker og handlinger. De fikk konkrete teknikker for stressmestring, mental forberedelse, og en teknikk for å håndtere vanskelige følelser og erfaringer.

Tilbakemelding fra skolen er at elevene var engasjerte og fikk med seg verktøy for å håndtere ulike livssituasjoner. Skolen har også brukt innholdet i undervisningssammenheng, i etterkant av kurset (Les mer om prosjektet her). 

Vi har også holdt forelesninger for programfag psykologi, som du kan lese mer om her

DB-System® i skole

I alle undervisningsopplegg, foredrag og kurs, bruker vi DB-System®  som filosofi, teori og metode i arbeidet.

DB-System® består av forelesninger om sammenhenger mellom følelser, tanker og handlinger, og hvordan vi kan bruke kognitive teknikker gjennom Self-Guided Imagery in Meditation (SIM)

SIM kan brukes for å få bedre søvn, dempe stress, få bedre relasjoner til andre, og håndtere følelsesmessige sårbarheter.

Det er gjennomført flere forskningsprosjekter på DB-System® som har ført til tre internasjonale vitenskapelige publiseringer. Noen hovedkonklusjoner er at DB-System® kan fremme psykisk velvære, fremme evne til selvregulering og kognitive funksjoner.

Les mer om forskningen her.

Erfaringsbasert

Erfaringsbasert kunnskap er en viktig kilde til kunnskapsbasert praksis. Vi har gjennomført pilotprosjekt i en barnehage, der hensikten var å få erfaringsbasert kunnskap, fra de som er i det direkte arbeidet med barn. Vi har også gjennomført et pilotprosjekt i livsmestring på en ungdomsskole. 

Erfaringene fra disse prosjekter gav oss verdifull innsikt om hvordan en liten del av DB-System® kan gis til personale og elever, på en måte som både oppleves nyttig og brukervennlig.

Forventede resultater basert på tidligere erfaringer:

Cecilie Stenhaug

Fagansvarlig Cecilie Stenhaug

Cecilie Stenhaug er kursholder og fagansvarlig for utdanning og oppvekst. Hun har flere års erfaring fra ulike stillinger i barnehage og skole, og har også bachelor og mastergrad i pedagogikk fra NTNU. 

Ta kontakt med Cecilie for mer informasjon om hva vi kan tilby din skole 
E-mail: cecilie@deborahborgensstiftelse.no

Telefon: 98 40 48 22

Skagerak International School, Tønsberg

Tilbakemelding - prosjekt livsmestring i skole

Vi har opplevd at elevene har vært engasjert i prosjektet, og ser verdien av å kunne mer om hvordan hjernen fungerer og dermed få en forståelse av hvordan man bedre kan håndtere stress, følelser og livet generelt.

Øvelsene som inngår i prosjektet, har gitt elevene erfaringer ved å øve på å kjenne følelser og ta tak i de små hendelsene i livet som oppstår og som noen ganger er vanskelig for den enkelt å håndtere. Prosjektet har gitt dem nye verktøy for livsmestring.